Film o pracy grupowej
Zalety pracy grupowej (1)
Propozycje zadań w odniesieniu do filmu – praca w grupach:
Pole minowe
Na podłodze w większej sali lub na boisku tworzymy pole minowe (najłatwiej postawić butelki, plecaki, książki). Jedna osoba w parze ma zawiązane oczy, a druga prowadzi ją poprzez to pole. Następnie uczestnicy zamieniają się rolami.
Perfekcyjny kwadrat
Prosimy uczestników o to, by stanęli w kręgu, złapali długi sznurek (tak długi, by każdy swobodnie mógł go chwycić) i bez słów, w milczeniu, stojąc, utworzyli kwadrat ze sznurka (w powietrzu). Następnie zmieniamy polecenie – grupa tworzy okrąg, trójkąt, owal. Kolejnym etapem jest tworzenie figur przy zamkniętych oczach.
Milcząca burza mózgów.
To propozycja burzy mózgów, która uczy ważności i pracy zespołowej. Możemy ją wykorzystać w dowolnych okolicznościach, a ja odniosę się do poprzedniego zadania. Dajemy każdej grupie kartkę i długopis i prosimy, by w milczeniu, nie odzywając się wykonali zadanie, jakim jest rozwiązanie problemu, np. przekonanie ludzi do segregowania śmieci. Każdy w grupie wpisuje swoje 3 propozycje, przekazując sobie nawzajem kartkę zgodnie ze wskazówkami zegara. Nie należy rozmawiać, ani powielać pomysłów poprzedników. Czas przeznaczony na wykonanie zadania to ok. 15 minut. Następnie omawiamy rezultaty pracy oraz samopoczucie uczestników - co im pomagało, a co przeszkadzało w wykonaniu zadania.
Czy pamiętasz?
Potrzebujemy 30 niedużych rekwizytów oraz ręcznik. Rzeczy układamy na podłodze i dajemy 5 minut grupie na dokładne obejrzenie ich. Po upływie pięciu minut zakrywamy rzeczy i prosimy każdego ucznia, by indywidualnie, bez niczyjej pomocy, spisał na kartce jak najwięcej rzeczy, które zapamiętał. Dajemy na to 5 minut, a następnie dzielimy uczniów na 4-5 osobowe grupy i prosimy ich o stworzenie wspólnej listy rzeczy również w ciągu 5 minut. Na koniec każda z grup odczytuje swój spis, a my pokazujemy, co leży pod ręcznikiem. Zadanie ma na celu pokazanie, że w grupie można zdziałać więcej.
Katastrofa na Księżycu
Ćwiczenie ma na celu uświadomienie uczniom roli wiedzy i kompetencji w dokonywaniu wszelkich wyborów (a szczególnie wyborów zawodowych).
Sposób realizacji:
Prowadzący czyta następującą instrukcję:
Wyobraź sobie, że jesteś pilotem pojazdu księżycowego, który jest zmuszony do zatrzymania się na jasnej stronie Księżyca z powodu katastrofy. Do najbliższej bazy jest około 250 km. Musisz się tam udać pieszo. Możesz wziąć ze sobą tylko niektóre z przedmiotów, które ocalały w wypadku. Zadanie polega na ustaleniu hierarchii wszystkich przedmiotów według kryterium ich przydatności w dalszej wędrówce. Przy najważniejszym przedmiocie należy postawić 1, przy drugim w kolejności należy postawić 2, itd. aż do najmniej przydatnego przedmiotu, który otrzyma numer 15. Dokonując uporządkowania nie można pominąć żadnego przedmiotu. Żaden numer nie może być przypisany dwóm różnym przedmiotom.